Na początku warto zaznaczyć, że logo i logotyp, to nie są zbieżne pojęcia. Na logo składają się dwa składniki: sygnet i logotyp. Sygnet to po prostu znak graficzny. Pierwszy lepszy przykład z brzegu, to nadgryzione z lewej strony jabłko Apple. Natomiast logotyp to nazwa danego brandu przedstawiona w sposób graficzny, np. napis Coca-Cola.

Oczywiście nie ma żadnego obowiązku, wynikającego z przepisów prawa lub przyjętych norm biznesowych, aby firma posiadała logo firmowe lub swój slogan firmowy. Skoro nie jest to wymagane, to w takim razie, po co w ogóle zaprzątać sobie tym głowę, można by było pomyśleć. Przyjrzyjmy się za tym bliżej, do czego służy logo firmy.

Do czego służą logo i slogan firmowy:
- budują tożsamość i markę przedsiębiorstwa oraz służą do identyfikacji firmy na rynku (pozwalają zidentyfikować, np. które produkty należą do danej firmy);
- pokazują klientom i kontrahentom aspiracje przedsiębiorstwa i jego pozycji na rynku;
- są nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych.

Dlaczego warto mieć logo i slogan firmowy:
- dobrze wykonane, spójne z wizją i zasadami firmy logo wzbudza zaufanie klientów i kontrahentów;
- logo i motto, to część marki firmy, która stanowi wartość samą w sobie, np. logo Mercedesa, które znane jest na całym świecie;
- firma posiadająca logo i motto wygląda na bardziej profesjonalną;
- logo firmowe i slogan firmowy pokazują na zaangażowanie w biznes, co może być ważne dla klientów, przy wyborze danego produktu lub usługi;
- firma posiadająca motto, które wyraża społecznie akceptowalną opinie, prawdę lub idee, może kojarzyć się z rzetelnym, przewidywalnym i solidnym partnerem (myślimy - firma z zasadami);
-firma, która posiada interesujące logo lub slogan zostanie, prędzej zapamięta niż ta, która ich nie posiada oraz pomoże naprowadzić na rodzaj działalności, jeżeli np. nazwa firmy nie zawiera takich informacji;
- logo i slogan pokazują charakter danej firmy oraz wskazują do kogo, adresowane są jej produkty.
- estetyczne i trafne logo może wywoływać u klienta, pożądane przez właściciela firmy, wrażenia estetyczne oraz często potrafi zachęcić do zakupu.

Konkretne zastosowania logo firmowego i sloganu firmowego:
- na samych produktach, np. znak loga BMW na samochodzie;
- w oficjalnej korespondencji firmowej (w stopce e-mail, na papierze firmowym);
- na firmowej stronie www, materiałach reklamowych (np. wizytówki, ulotki, plakaty, bannery, gadżety firmowe);
- przy sponsoringu, obejmowaniu patronatem wydarzeń kulturalnych lub sportowych;
- w reklamie (np. logo w TV, slogan w radiu, w reklamie adwords).

IMHO logo oraz motto firmowe są jak najbardziej pożądane u każdej firmy. Jeśli dopiero odpalasz swój biznes i zastanawiasz się nad sensownością inwestowania swojego czasu oraz swoich pieniędzy w te 2 elementy tożsamości Twojej firmy, to nie zastanawiaj się już dłużej tylko zacznij działać:-) Przy okazji warto dodać, że praca na logiem i sloganem, to jedne z przyjemniejszych chwil podczas budowania własnej firmy:)

Jestem bardzo ciekaw Twojej opinii na ten temat. Czy sądzisz, podobnie jak ja, że logo i motto to element obowiązkowy u każdej firmy? A może masz odmienne zdanie? Napisz koniecznie, co o tym myślisz!